תאונות דרכים

תאונות דרכים הינן, ללא ספק, מכת מדינה, במיוחד שהסטטיסטיקה מראה, לצערנו, כי כל אדם רביעי בארץ נפגע או ייפגע בתאונת דרכים במהלך חייו.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כמיליון בני אדם נהרגים מדי שנה בתאונות דרכים ברחבי העולם. מדי שנה נפגעים בישראל למעלה מ- 30 אלף איש בתאונות דרכים, ומידי שנה נהרגים בישראל למעלה מ- 400 בני אדם.

מאז קום המדינה, נהרגו בתאונות דרכים יותר אנשים מאשר בכל מלחמות ישראל ביחד.

עם חלוף השנים, עולה מספרן של תאונות דרכים ומספר האבדות בנפש כתוצאה מהן. לא ניתן לשים את האצבע על הסיבה העיקרית לעלייה במספר התאונות. העלייה במספר כלי הרכב הנעים על כבישי הארץ הינה רק תירוץ להחרפה במצב, שכן במקביל מתבצעת פעילות נרחבת לשיפור תשתית הכבישים והחמרה באכיפת חוקי התנועה ובענישת עברייני תנועה.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, אשר נחקק בשנת 1975, נועד לעזור לנו לדעת מהי תאונת דרכים ומה היא כוללת.

עפ"י ההגדרה הקבועה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תאונת דרכים הינה תאונה אשר נגרמה בעקבות שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. הגדרה זו כוללת, בין היתר, תאונה אשר נגרמה בעקבות התפוצצות או התלקחות של הרכב, תאונה אשר נגרמה עקב ניצול הכוח המכאני של הרכב ועוד. אולם, לא יראו תאונה כתאונת דרכים, כאשר אירעה כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון. בשל העובדה שההגדרה הנ"ל הינה יחסית רחבה, קיימת חשיבות רבה ביותר לקבלת יעוץ משפטי של עורך-דין המתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים, כאשר מדובר בפגיעת גוף הקשורה בצורה כלשהי לשימוש ברכב מנועי.

הזכאות לקבלת פיצויים

יודגש כי הזכאות לפיצויים בגין פגיעה בתאונת דרכים קיימת, ללא קשר לשאלת האשמה של הפוגע או הנפגע, וזכותו של הנפגע לפיצוי לפי החוק באה בנוסף לזכותו לתגמולים מכוח ביטוחים פרטיים שרכש לעצמו, או שנרכשו לטובתו (על ידי מעביד או כל גורם אחר), לרבות ביטוחי חיים, ביטוח מנהלים, ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוח תאונות אישיות. לכאורה מדובר בסעיף פשוט וברור, אולם לא אחת עלו שאלות קשות ונוקבות בבתי-המשפט לגבי כל רכיב ורכיב בסעיף זה אשר מגדיר מה היא תאונת דרכים.

חשוב גם לדעת כי נזק גוף אינו רק פגיעה פיזית הנראית לעין, לעיתים ייחשב אדם כ"נפגע" לצורך החוק גם אם סבל נזק נפשי עקיף ולא היה מעורב ישירות בעצמו בתאונה, לדוגמא הורי ילד שנפגע או חלילה נהרג כתוצאה מהתאונה, גם הם יהיו זכאים לפיצוי על נזקי גוף אם יוכח שנפגעו נפשית באופן המעניק נכות והכול למרות שלא היו מעורבים במישרין בתאונה עצמה.

האם בן משפחה של הנפגע זכאי לפיצוי לפי החוק?

גם בן משפחה של הנפגע אשר ניזוק נפשית עקב פגיעת קרובו בתאונה, זכאי לפיצויים. אולם, על פי פסיקת בית המשפט העליון, הזכות לפיצויים עבור נזק נפשי כזה מותנית בקיומם של ארבעה תנאים: על התובע להיות בדרגת קירבה ראשונה (הורים, ילדים ובני זוג) לנפגע, התובע התרשם מנזקי התאונה מכלי ראשון, באמצעות הראיה או השמיעה (אולם לא נשללה האפשרות להכרה בנזק נפשי שנגרם בקבלת מידע מכלי שני), הנזק הנפשי נגרם בקרבת מקום וזמן לתאונה והנזק הנפשי חייב להיות מהותי (כגון מחלת נפש או מקרים ברורים, קשים ומשמעותיים מבחינת משך הפגיעה הנפשית).

מי אינו זכאי לפיצוי לפי החוק?

מי שנהג ברכב ולא מבוטח בביטוח חובה בתוקף או ללא רישיון בתוקף ומי שנהג ברכב ללא רשות בעליו או התיר לאחר לנהוג ברכב בניגוד לרשימת הנהגים המורשית – אינם זכאים לקבלת פיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. יחד עם זאת, הם עשויים להיות זכאים לקבלת פיצויים מהמוסד לביטוח לאומי (אם עסקינן בתאונת עבודה למשל) ומצד ג' במסגרת תביעת נזיקין במידה וצג ג' אשם בגרימת התאונה.

אין כל ספק שההצלחה של תביעות פיצויים מבוססת בעיקרה על בחירת ייצוג משפטי של עורך דין המתמחה בנזיקין בכלל ובתיקי תאונות דרכים, בפרט, אולם קיימים דברים נוספים שניתן לעשות על מנת למקסם את ההצלחה והפיצויים:

• לקבל מייד בסמוך לתאונה את הפרטים הרלוונטיים המלאים הקשורים לאירוע, לרבות פרטי כלי הרכב המעורבים, מספרי פוליסות, כתובות, טלפונים, מיקום התאונה, כל פרטי העדים הנמצאים באזור וכל פרט אחר שיכול לשמש את הנפגע בכל הליך מאוחר יותר.
    • בעידן שלנו, שבו כמעט כל הטלפונים הסלולאריים משמשים גם כן למטרות צילום, יש לצלם במידת האפשר כל זווית במקום האירוע על מנת שיהיה ניתן להתרשם מעוצמת הפגיעה. במידה וקיימים עדים, ניתן להיעזר בהם גם כן על מנת לצלם כמה שיותר תמונות.
    • קבלת טיפול רפואי ראשוני הינו נושא חשוב ביותר במידה והתאונה דורשות, לרבות הזמנת אמבולנס למקום התאונה במידת הצורך. יש להקפיד לעשות כך ללא דיחוי, ויש לשמור את כל המסמכים הרפואיים והקבלות הרלוונטיות.
    • במידה והתאונה לא דרשה פינוי ע"י אמבולנס, מומלץ לפנות במהרה לחדר המיון ולו על מנת להיבדק ולמנוע סיבוכים עתידיים. במידה ולא פניתם לבית החולים מיד לאחר התאונה, עלולה טענתכם לפיצויי בגין נזקי גוף להיחלש בעיני בית המשפט, והכל תלוי בפרק הזמן שעבר ממועד התרחשות התאונה ועד לקבלת הטיפול הרפואי הראשון.
    • מטבע הדברים, הנפגע מוסר לרופא המטפל בו את הפרטים המדויקים ביותר בסמוך למועד התאונה, כדי לקבל את הטיפול הרפואי ההולם את מצבו, ולכן בתי המשפט נוטים להעניק משקל רב לתלונות הנפגע במועד הסמוך ביותר לאירוע, וסתירות בין תלונות בסמוך לתאונה לתלונות אשר נאמרו מאוחר יותר עלולות לפגוע במהימנות גרסתכם. מסיבה זו עדיף לפנות לעו"ד המתמחה בנזיקין סמוך מאוד למועד התאונה, ככל שניתן.
    • אדם אשר נפגע בתאונת דרכים חייב לפנות למשטרה ולדווח על התאונה ברגע שמתאפשר הדבר. בדיווח זה על הנפגע לציין את כל הפרטים הידועים לו לגבי המקרה. עדות זו יכולה להיות מוצגת בהמשך בבית המשפט ולפרטים אשר ימסרו בה עלולה להיות השפעה מכרעת על סיכויי התביעה, ולכן חשוב לא לוודא שלא יהיו סתירות בגרסאות.
    • בנזקי גוף לא תמיד רואים ומבחינים בנזקים בסמוך למועד התאונה, ולעיתים הם עלולים להתגלות כעבור חודשים רבים ואף מעבר לכך, ולכן יש להקפיד לקבל כל טיפול רפואי נחוץ במהלך מייד עם גילויו ולפנות לכל רופא לפי תחום התמחותו ולוודא שכל תלונה נרשמת בתיק הרפואי.
    • יש לשמור את כל המסמכים, הקבלות וכל ההוכחות לגבי ההוצאות שנגרמו כתוצאה מהתאונה, לרבות במידה עלות העזרה של צד ג',  ולדאוג להעבירם בצורה מסודרת לעורך הדין המפל בעניין.
    • יש להימנע מלשוחח עם חוקרים מטעם חברות הביטוח, שכן השיחה איתם עלולה להיות מתועדת ושמש נגדך בבית המשפט.
    • יש להיזהר מהתיישנות התביעה, שכן תביעת ביטוח בגין נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים מתיישנת בדרך כלל בחלוף 7 שנים מיום התאונה. במקרים שבהם מדובר בקטין שנפגע בתאונת דרכים, תתישן התביעה בדרך כלל בהגיעו לגיל 25, דהיינו 7 שנים לאחר הגיעו לגיל 18. אולם, למרות שנראה שמדובר בפרק זמן ארוך, מומלץ לנפגעי תאונות דרכים שלא להגיש את התביעה זמן רב מדיי לאחר התאונה, שכן ככל שהזמן עובר, תהיה ההנחה שהפגיעה לא הייתה קשה במיוחד, שכן אחרת סביר להניח שהתביעה הייתה מוגשת בשלב מוקדם יותר. ספירת מועד התיישנות התביעה הינה עד ליום הגשת התביעה בפועל לביהמ"ש, דהיינו לאחר שהוגשה התביעה לביהמ"ש, מפסיקים את הספירה והתביעה לא יכולה יותר להתיישן. פניה בכתב לחברת הביטוח, במסגרת ניהול משא ומתן עימה בניסיון לסיים את התיק בפשרה, אינה עוצרת את מועד התיישנות התביעה. לכן, חשוב במקרים בהם מועד ההתיישנות קרב, להגיש את התביעה לביהמ"ש ולא לקחת סיכון מיותר.

חשוב ביותר – ייעוץ מתאים מעורך-דין מתמחה בנזיקין סמוך מאוד למועד התאונה

עורך דין מומחה בתחום הנזיקין, יוכל לקצר את תהליך קבלת הפיצויים, להעביר לידיו את נטל ההתעסקות והתמודדות עם בירוקרטיה בלתי נגמרת, ואף להגדיל את סכום הפיצויים והסיכוי לקבלם. עורכי דין מנוסה בתחום הנזיקין יסקור את תיק הלקוח, יבחן היטב כיצד למקסם את סכום הפיצויים והמענקים ויעשה זאת בזמן הקצר ביותר ככל שניתן.

חשוב ביותר לפנות לעורך-דין אשר מתמחה בנזיקין בסמוך מאוד למועד התאונה, על-מנת לקבל את הייעוץ המתאים אשר ימקסם את הפיצויים וימנע טעויות בלתי-הפיכות רבות אשר עלולות לקרות בהעדר ייעוץ משפטי הולם.